De rekenkamer onderzoekt of gemeente Alkmaar haar werk goed en volgens regels en afspraken doet. Zo wordt bijvoorbeeld bekeken of het publieke geld op de juiste manier wordt besteed.
In het kort:
- De rekenkamer kiest een onderwerp om onderzoek naar te doen. Na de keuze maken zij de onderzoeksopdracht.
- Het onderzoek wordt onder de verantwoordelijkheid van de rekenkamer uitgevoerd.
- Na afloop van het onderzoek formuleert de rekenkamer aanbevelingen. Deze worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
- De gemeenteraad besluit of de gedane aanbevelingen over worden genomen.
De rekenkamer bestaat uit drie leden, die niet afkomstig zijn uit de Alkmaarse gemeentepolitiek. De leden zijn benoemd op 6 juli 2023 en beëdigd op 28 september 2023.
- mevrouw H.C.P. van Duivenvoorde (voorzitter)
- mevrouw A. van der Stap
- mevrouw C.T.E.M. Maasdijk
De rekenkamer wordt ondersteund door een secretaris:
K.A. te Velde
ktevelde@alkmaar.nl